>>Nepnieuws als PR-stunt: het LAKS heeft overal l...

Nepnieuws als PR-stunt: het LAKS heeft overal lak aan. 

19-01-2017 | Algemeen

Nepnieuws als PR-stunt: het LAKS heeft overal lak aan. 

Eens in de zoveel tijd komt het weer voorbij: een PR-stunt waar alle media opduiken, maar waar uiteindelijk niets van waar blijkt te zijn. Zo ook deze week: het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) kondigde aan mee te willen doen aan de landelijke verkiezingen. Het enige onderwerp op het verkiezingsprogramma: onderwijs. Want dat nemen de bestaande politieke partijen, volgens het LAKS, te weinig serieus. 

Van persbericht tot persconferentie
Het LAKS verstuurde vorige week een persbericht met de titel ‘LAKS mengt zich in de politieke arena’. In het persbericht kondigde de organisatie een persconferentie aan: op maandag 16 januari hield het LAKS een persconferentie in het Haagse Nieuwspoort om de plannen toe te lichten. Het was ‘een historische politieke gebeurtenis’, aldus het persbericht.

Tijdens de persconferentie maakte het LAKS haar plannen officieel bekend: zij zou meedoen aan de komende landelijke verkiezingen. De Nederlandse pers berichtte in grote getale over de verkiesbaarheid van het LAKS. NOS maakte zelfs een apart artikel om uit te leggen hoe de gekozen ‘blanco kieslijst’ in de praktijk werkt. 

Ontkennen in interviews
Gedurende de dag kwam LAKS-voorzitter Sven Annen in verschillende media aan het woord over de plannen. Op vragen of het een stunt was, antwoordt Annen ontkennend. Gaat het LAKS dan echt meedoen aan verkiezingen? Jazeker, zegt Annen op onder meer Radio 1. Was het nieuws op zich al discutabel, hier gaat het LAKS echt te ver. Want als de scholierenorganisatie op dinsdag via twitter toegeeft dat het toch een PR-stunt was, is de chaos compleet. Media voelen zich voorgelogen, niet serieus genomen en misleid. Vanaf dat moment gaat alle berichtgeving alleen nog over de stunt zelf, het beoogde onderwerp - dat de politiek onderwijs serieuzer moet nemen - is naar de achtergrond gedrongen. 

De verontwaardiging van de media is wel te begrijpen: is alles geoorloofd in PR, als het doel is ‘zoveel mogelijk media-aandacht te halen’?

PR-stunt of schaamteloos liegen?
Het antwoord op de vraag of alles geoorloofd is bij een PR-stunt is absoluut NEE. Een goede PR-stunt laat zich niet alleen kenmerken door veel media-aandacht. Integendeel, sommige stunts leveren zelfs relatief weinig directe media-aandacht op, maar hebben wel veel impact. In een volgend blog gaan we in op de ingrediënten van een goede PR-stunt. Wat in ieder geval NIET op dat lijstje staat? Keihard liegen. En dat is precies wat het LAKS in dit geval wel heeft gedaan. Niet alleen door de opzet van het nieuws, maar ook door de voorzitter in interviews te laten liegen. Daarmee heeft het LAKS ervoor gezorgd dat de centrale boodschap - het serieus nemen van het onderwijs - zeker weten niet meer op de agenda staat. Media zijn boos, nemen de organisatie niet meer serieus en zijn zeker niet meer genegen om nog snel aandacht aan het LAKS te besteden.  Zo heeft de organisatie zichzelf voorlopig buitenspel gezet in het publieke debat. 

Nu op Twitter

RT @ScienceforPR: Science’s Next Frontier? It’s Civic Engagement - The Governance Lab @ NYU paper.li/ScienceforPR/1…

#PR is meer dan #publiciteit. Een inkopper natuurlijk, maar nog steeds nodig om (regelmatig) te melden! prdaily.com/Main/Articles/…