>>PR: productlancering Allsecur Pechhulp on Demand

PR: productlancering Allsecur Pechhulp on Demand

PR: productlancering Allsecur Pechhulp on Demand

Allsecur is bekend als autoverzekeraar. Het opschudden van ‘oude’ markten, zoals de verzekeringsmarkt, zit diep in het DNA van de verzekeraar verweven. Sinds de lancering van Allsecur in 2008 heeft het merk dan ook een sterke positie in de markt verweven en heeft zij een belangrijke bijdrage gehad in het transparanter maken van de verzekeringsmarkt. Door een scherp en zeer actueel pricingsysteem houdt Allsecur de markt bovendien scherp. 

Deze eigenzinnigheid komt in de communicatie ook sterk naar voren, onder meer door de bekende campagnes met Tim & Tom Coronel. 

Nieuwe disruptie

De ‘challenger mentaliteit’ is tekenend voor Allsecur. Het bedrijf blijft dan ook kijken naar andere, verouderde markten die - volgens Allsecur - slimmer, beter en vooral klantvriendelijker kunnen worden. Zo zag de verzekeraar dat haar klanten, automobilisten, weliswaar op de autoverzekering inmiddels veel besparen, maar dat zij voor een andere veelgebruikte dienst vaak onnodig veel betalen. Pechhulp. Dat kan anders, dacht Allsecur! Want waarom zou je jaar-in, jaar-uit betalen voor een dienst die je steeds minder nodig hebt? Dus ontwikkelde Allsecur een nieuw soort dienst: Pechhulp on demand. 

Allsecur vroeg DOK30 Communicatie om op interim-basis de PR-lancering van deze nieuwe dienst te verzorgen. 

Aanpak 

Allsecur werkt op het gebied van PR veel met onderzoeken. Ook voor Pechhulp on demand was er al een onderzoek gestart, dat ook voor PR-doeleinden gebruikt kon worden. 

Het grote nadeel van een PR-onderzoek in dit verband was echter dat ook journalisten al gewend waren onderzoeken van Allsecur te krijgen. Het verrassingseffect was weg. Daarom adviseerde DOK30 Communicatie om niet teveel te leunen op het onderzoek, maar om deze als basis van een bredere PR-campagne te gebruiken. 

Voor de campagne werkten we drie communicatielagen uit: 

  1. framing van het disruptieve model (en de noodzaak van verandering van de markt)
  2. lancering van de dienst
  3. verdieping van het verhaal dmv storytelling & story management

 

Stap 1: framing

Om de dienst niet alleen als nieuw product te lanceren, maar om de noodzaak tot verandering van de markt duidelijk te maken, werkten we naar de lancering toe met third parties. In deze pre-launch fase hielden we gesprekken met trendwatchers, key journalisten en andere influencers. Het belangrijkste doel: creëren van een voedingsbodem voor de lancering, duidelijk maken dat de markt aan verandering toe is en het positioneren van de dienst in de ‘on demand maatschappij’. In deze fase spraken we nog niet direct over Pechhulp on demand, maar trokken we on demand diensten in vele branches gelijk: de maatschappij gaat on demand, iedere organisatie die daar niet in mee gaat verliest op lange termijn. 

Hiermee creëerden we een logische voedingsbodem voor het lanceringsverhaal, zonder de bekende pechhulpconcurrent slecht af te schilderen. We trokken het verhaal dus los van de organisatie en tilden het naar een branchebeweging. 

Stap 2: lancering

Door middel van een persbericht, perspakket en onderzoek lanceerden we de dienst: Allsecur Pechhulp on demand. Het onderzoek ondersteunde de besparingsclaim en de noodzaak tot deze nieuwe dienst. Volgens GfK hadden automobilisten zelfs gemiddeld slechts eenmaal in de vijf jaar autopech, het meerendeel simpel op te lossen was met starthulp. Zonde om daar EUR 100,- per jaar voor te betalen! 

Deze boodschap zetten we extra kracht bij door dit te verwerken in een opvallend perspakket: op de dag van lancering bezorgden we bij 25 target-redacties een pakket met daarin het persbericht, een heldere infographic met de belangrijkste feiten over pechhulp en autopech in Nederland, plus een set startkabels ter waarde van (blijkbaar) EUR500,-. 

Deze aanpak, plus een uitgebreide perslobby van te voren, zorgde voor vele tientallen artikelen en een RTV-aandacht in de dagen van en na de lancering. 

Stap 3 - storytelling & story management

De derde fase bestond uit verdieping: door details van het onderzoek verder uit te werken creëerden we verdiepingsverhalen voor diverse media. In achtergrondverhalen kwamen diverse titels terug op branchevernieuwing van de pechhulp-markt, onbewuste kosten voor pechhulp en keuze-artikelen: wanneer kiest een automobilist voor welk soort pechhulp? 

Daarnaast begon de concurrentie zich ook te roeren: soms met (onbewust) onjuiste informatie. Goed monitoren van on- en offline media was daardoor extra belangrijk! In nauwe samenwerking met het social-team van Allsecur hielden we Q&A’s up-to-date en stelden we, indien nodig, de strategie bij. 

Resultaat

Het resultaat is direct zichtbaar in groei van het aantal klanten: inmiddels hebben meer dan 50.000 automobilisten de Allsecur Pechhulp on Demand-app gedownload en stijgt het aantal pechhulpmeldingen dagelijks. 

De PR-campagne heeft vele tientallen artikelen in zowel onine, offline als RTV opgeleverd waarmee meer dan 1 miljoen mensen in korte tijd zijn bereikt. Van de target media heeft meer dan 75% daadwerkelijk gepubliceerd.

 

Nu op Twitter