>>Pr-meisje of pr-heldin? Deze dames breken met d...

Pr-meisje of pr-heldin? Deze dames breken met de vooroordelen!

08-03-2019 | Algemeen

Pr-meisje of pr-heldin? Deze dames breken met de vooroordelen!

Een veel gehoorde typering in pr-land is dat van het ‘pr-meisje’. Bij deze term schieten meteen de stereotypen door mijn hoofd. Hooggehakt, gelakte nagels, gestifte lippen, gezellig lachend, gehuld in de nieuwste mode (liefst met een jurk of rok) en vooral super sociaal. Tot nu toe natuurlijk niets mis mee. Hulde aan alle vrouwen in pr die zichzelf kunnen zijn, trots zijn op hun vrouw-zijn en van zich laten gelden in pr-land. Maar het vooroordeel dat helaas ook nog steeds (te) vaak met de term ‘pr-meisje’ wordt geassocieerd is het leeghoofdje dat met een vast belscript een beetje populair doende lijstjes met journalisten nabelt ‘of ze het persbericht hebben ontvangen’, of het pr-meisje dat alleen maar feestjes afloopt. En dat stereotype wil ik, op deze internationale vrouwendag, toch maar even rechtzetten.

Nee, ik ben geen feministe. Maar ik wil hierbij wel graag alle vakbroeders en -zusters oproepen om die stereotype omschrijving van het ‘pr-meisje’ nu eens voor eens voor altijd te veranderen. Want laten we eerlijk zijn, er zijn nogal wat pr-heldinnen werkzaam in deze branche. Heldinnen die eigenhandig een bureau opbouwen of groot maken, die in techteams werken en zelfs het buitenland veroveren. Heldinnen die geen belscripts afwerken maar een kei zijn in strategie en ook inhoudelijk meer dan hun mannetje staan en heldinnen die gewoon een super cool voorbeeld zijn voor alle vrouwen (en mannen) in public relations. Daarom bij deze een lijstje (in willekeurige volgorde) met een aantal coole heldinnen in pr. Laat je inspireren en vul het lijstje gerust aan met jouw heldinnen in pr!

Stella Jansen - Progress Communications
Deze dame leidt het tech-pr-bureau Progress Communications met verve. Met een sterk gevoel voor strategie en relaties helpt zij niet alleen haar klanten, maar ook haar team continu vooruit. Geen belscript-typetje, wel een keigoede pr-heldin!

Samantha Howard - The CommsCrowd
Tech en finance mannenbolwerken? Niet als je het aan Samantha Howard, oprichter van The CommsCrowd vraagt. Deze pr-heldin bouwt gestaag en succesvol aan haar ‘virtual pr agency’: The  CommsCrowd. Met sectorexpertise in onder meer banking tech, fintech en financiele dienstverlening laat zij iedereen zien dat vrouwen heel goed hun mannetje kunnen staan in finance en technologie. Zeker als je een professionele ‘communicatie crowd’ weet te activeren!

Julie de Widt-Bakker - Microsoft 
Met haar scherpe, analytische blik, energie en sterk overzicht heeft Julie Nederland achter zich gelaten om Microsoft in Amerika te laten zien hoe sterk vrouwen in tech en pr kunnen zijn. Niet alleen Nederland was te klein voor deze heldin, ook het pr-vak was te beperkt. Tegenwoordig zet zij haar kwaliteiten dan ook niet alleen in voor pr, maar vervult zij een voorbeeldfunctie als Sr Communications Manager Public Affairs and Accessibility op het hoofdkantoor van de techgigant.

Anne Lobbes - Citroën 
Al ruim 10 jaar is Anne het gezicht van Citroën richting de media in Nederland. Autominnend journalistiek Nederland kan niet om haar heen: deze daadkrachtige pr-heldin. Feilloos stuurt zij door alle kanten van automotive pr. Of het nu gaat om de introductie van een nieuw model, de geschiedenis van dit iconische Franse merk of een bezoek aan de autosalon: Anne leidt de weg!
Deze pr-heldin spreek overigens ook vloeiend Frans. Hadden we anders verwacht?

Welke pr-heldinnen zie jij als groot voorbeeld van sterke pr-meisjes?


PS: dat pr-meisjes niet altijd hooggehakt door het leven gaan blijkt wel uit onze eigen ‘fave’ schoenen, te zien op de foto. Bij DOK30 dus geen hoge hakken, maar wel pr-meisjes die de keer op keer gaan voor het beste resultaat - en dat bereiken -! Ook op gympen. 

Nu op Twitter

Hoe vier jij de dag van de duurzaamheid? Volg ons op instagram en zie hoe wij omgaan met duurzaamheid. ♻️🌱… twitter.com/i/web/status/1…

Nederlanders hechten weinig waarde aan positieve online reviews. Uit groot internationaal onderzoek naar consumente… twitter.com/i/web/status/1…