>>Onderzoeken in PR

Onderzoeken in PR

21-08-2018 | Algemeen

Onderzoeken in PR

Het is een veel gebruikte tactiek in PR: het onderzoek. Het is een middel dat pr-bureaus regelmatig inzetten om nieuws te ‘creëren’ en de werken aan het ‘thought leadership’ van klanten.Maar een onderzoek heeft ook nadelen. We benoemen drie alarmsignalen en geven je ook graag tips hoe je een onderzoek succesvol kunt inzetten als PR-middel. 

Wanneer gaan de alarmbellen af?

1 Het ‘luie’ bureau
Een belangrijk alarmsignaal? Het moment dat een bureau direct roept ‘we kunnen een onderzoek doen’ zodra de brainstorm vastloopt, er geen eigen visie is, de resultaten (in clippings) achterlopen op de doelstellingen of simpelweg als er al een tijdje te weinig activiteit voor een klant is geweest. Een onderzoek is een mooi middel om strategisch in te zetten voor een klant, als onderdeel van een bredere strategie. Niet als ‘lapmiddel’ binnen een PR-contract. Bureaus die te pas en te onpas onderzoek inzetten zijn knipsels aan het scoren, niet PR aan het bedrijven. 

2 De onduidelijke link
Je ziet ze weleens: onderzoeken die scoren als een tierelier, maar waar je verrast wordt door de afzender. Waarom onderzocht dat bedrijf dit onderwerp? Als de link met de afzender (de opdrachtgever van het onderzoek) niet direct duidelijk is, heeft het onderzoek te weinig waarde. Leuk dat je een onderwerp hebt gevonden dat goed scoort in de media, maar voor PR heeft het duidelijk weinig waarde.

3 De discutabele uitkomst
Dan zijn er nog de onderzoeken met een toch wel heel verrassende uitkomst.  En hoe vaak zie je niet onderzoeksresultaten in het nieuws, om een paar weken later een onderzoek met volledig tegengestelde resultaten te lezen? Als een onderzoek de wenkbrauwen teveel doet fronsen, betreft het geen mooie PR-kans, maar hoogstwaarschijnlijk een overdreven persbericht, te sterk neergezette conclusie of zelfs een slechte onderzoeksmethodiek. 

Hoe zet je onderzoek succesvol in?
Wanneer werkt een PR-onderzoek wel voor jouw bedrijf? Met de volgende tips zet je een onderzoek nuttig in als PR-middel:

  • Gebruik een onderzoek als onderdeel van de strategie. Zorg dat het onderzoeksonderwerp de communicatiedoelstellingen ondersteunt. En ‘clippings scoren’ is geen communicatiedoel. 
  • Laat het onderzoek door een respectabel bureau uitvoeren. Een goed onderzoeksbureau durft de discussie met je aan te gaan als de methodiek te sturend is, of als de gevraagde uitkomsten van te voren al vast lijken te staan. 
  • Laat de communicatiematerialen over het onderzoek altijd controleren door de onderzoekers. Goede onderzoeksbureaus bieden dit ook aan en zijn er blij mee. Zo weten zij dat hun naam niet te grabbel wordt gegooid door een overijverig PR-bureau en weet jij zeker dat de getrokken conclusies ook kloppen.

Zet je een onderzoek eerlijk en strategisch in, dan is en blijft het een waardevol PR-middel. 

 

Nu op Twitter

Deze maand in onze Markt aan het woord : Joffrey Vermeule, oprichter van @zwrtkff en zelfstandig communicatie-advis… twitter.com/i/web/status/1…

Een populair onderdeel van menig communicatieplanning: de inhaker! De DOK30 inhaakkalender 2019 is nu beschikbaar v… twitter.com/i/web/status/1…