>>Markt aan het woord: Teunis van Hoffen

Markt aan het woord: Teunis van Hoffen

12-06-2018 | Markt aan ´t woord

Markt aan het woord: Teunis van Hoffen

Teunis van Hoffen is actief als senior communicatie adviseur bij Woonstede. Wij stelden hem een aantal vragen over het communicatievak.

Wat is de belangrijkste trend van 2018 volgens jou? 
Ik weet niet of ik dé trend te pakken heb, maar een trend is wel ‘verbinden’. Je komt het in veel artikelen, vacatureteksten en strategieën tegen als rol van de communicatieprofessional. Nu kan ik weer een digitale nieuwsbrief of een berichtje op de website of Facebook zetten, maar dat wordt toegevoegd aan de enorme stroom van informatie. Je klanten waarderen het veel meer als je zichtbaar en benaderbaar bent. Dus ik kies vaak voor een koffiekar in de wijk, een workshop of een meedenkavond. Ook live video is een goede tool die past in deze trend. Zo was de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing dit jaar in een life video te volgen in mijn gemeente.

Wat vind jij de leukste of meest opvallende campagne van dit moment?
Die Tesla die de ruimte in ging was wel een stunt. Iedereen sprak erover. Aan de andere kant vind ik het helemaal niet bij hun groene imago passen om de ruimte te vervuilen met een rondvliegende auto. 

Welke persoon of lijfspreuk inspireert jou bij je werk?
Een lijfspreuk bij mijn werk is: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder” Ik heb hem van een projectmanager waarmee ik samen de schouders zette onder een open planproces bij wijkvernieuwing. Echte openheid betekent dan niet alleen dat je klanten alles mogen weten (alle onderzoeken, alle dilemma’s die je hebt, je budget etc.) maar ook dat je ze een gelijkwaardige plek geeft: samen optrekken. En dan ontstaan er echt prachtige dingen. Een van de hoogtepunten in dat proces was wel dat we samen een nieuw plan voor de wijk maakten. 

Wat is jouw grootste blunder in je werkende leven? En welke les zou je daarom anderen willen meegeven? 
We hebben op Facebook wel eens gewaarschuwd voor iemand die naar onze inschatting met een babbeltruc langs huizen ging om foto’s te maken. Een collega vroeg mij om een waarschuwing te plaatsen en ik besloot dat te doen. Het ging viral: na een halve dag was het bericht duizenden keren gedeeld. Het bleek achteraf een collega te zijn die gewoon zijn werk deed en we moesten allemaal ongeruste huurders geruststellen. De les is dan dat je niet te snel mee moet gaan in de emoties van anderen. Goed doorvragen, zeker als je zo’n paardenmiddel inzet als een waarschuwing op sociale media.

Welk communicatieboek, -vlog of podcast inspireert jou?  
Ik geniet altijd heel erg van ‘Een mediapodcast’ van Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klopping en ik luister bijna dagelijks naar de ‘Dit wordt het nieuws’-podcast van Nu.nl. Leuk om ’s ochtends op de fiets te luisteren.

Heeft de communicatieafdeling volgens jou nog toekomst?
Ja, mits we ons voldoende blijven ontwikkelen en aanpassen. Collega’s hebben recht op onze expertise, maar dat kan alleen als je zelf vooruit blijft kijken. Doe nooit zomaar hetzelfde dat je altijd al deed. Dan ga je een ‘script’ lopen en komt er iemand anders die het goedkoper of sneller doet.


Foto: Teunis van Hoffen (links) tijdens een live video voor huurders van Woonstede

Nu op Twitter