>>Markt aan het woord: Rien Krol

Markt aan het woord: Rien Krol

02-05-2018 | Markt aan ´t woord

Markt aan het woord: Rien Krol

Rien Krol is marketing- en communicatiespecialist bij Tensing. Wij legden hem een aantal stellingen voor.

Wat is de belangrijkste trend van 2018 volgens jou? 
Data science is volgens mij de allerbelangrijkste trend voor 2018. Het slim gebruik maken van alle beschikbare data uit allerlei verschillende statische en dynamische bronnen is ook voor onze sector van groot belang. Hoe analyseer je trends op social media en combineer je die vervolgens met de bezoekersgegevens van je website en de data uit je CRM? Als je dat proces goed weet te managen, kan je de hele customer journey optimaliseren en klanten blijvend binden en boeien.

Wat vind jij de leukste of opvallendste campagne van dit moment?
Het medialandschap is momenteel zo versplinterd dat écht opvallen een steeds grotere uitdaging wordt. Alle kanalen slim inzetten is de uitdaging waar we mee worstelen bij het bereiken van je doelgroep. Tegelijkertijd willen we onze klanten een steeds persoonlijkere campagne bieden. Een bedrijf dat op beide facetten erg goed inspeelt, is Cool Blue. Zij focussen niet zozeer op de producten, maar vooral op de beleving en dan weer met name op het gebied van service. Zowel in landelijke campagnes als (geautomatiseerde) campagnes na aanschaf van je producten.

Welke persoon of lijfspreuk inspireert jou bij je werk?
“The first step is to establish that something is possible; then probability will occur.” - Elon Musk

In mijn dagelijkse praktijk ben ik vaak bezig met het communiceren over innovatieve oplossingen. Deze spreken ons wel tot de verbeelding, maar voor onze klant is dit soms nog een heel nieuw speelveld. Daarom is het met name in de technische branche van groot belang om in te spelen op de verbeelding die mensen hebben. Schets mogelijkheden die voorbij de waan van de dag gaan. Ik redeneer daarbij graag terug. Als je in 2023 bepaalde processen geautomatiseerd wilt hebben, betekent dit dat je nú de eerste stap moet zetten. Zelfs als dat maar een kleine stap lijkt, het leidt richting jouw doel.

Wat is jouw grootste blunder in je werkende leven? En welke les zou je daarom anderen willen meegeven? 
Blunder is misschien een groot woord, maar ik denk dat ik nog vaak de neiging heb om té snel in de praktische modus te springen. Belangrijk is om campagnes van duidelijke meetbare doelen te voorzien en een duidelijke product-markt-combinatie te kiezen. Eerst je doelgroep targetten en segmenteren en dan pas je communicatieproces opstarten. Als ik het zo opschrijf klinkt het logisch, maar in de waan van de dag…

Welk communicatieboek, -vlog of podcast inspireert jou?  
Ik laat me vooral inspireren door aan communicatie gerelateerde werkvelden. Denk bijvoorbeeld aan psychologie, HR en marketing. Door op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen die daar spelen, kan ik daar in mijn communicatiestrategie rekening mee houden. Bijvoorbeeld op het gebied van recruitment, sales en besluitvorming. Als je ook van die thema’s op de hoogte bent, breng je altijd een gefundeerd advies uit aan je opdrachtgevers.

Heeft de communicatieafdeling volgens jou nog toekomst?
De communicatieafdeling heeft zeker toekomst. Wel voorzie ik dat grote afdelingen fors zullen krimpen omdat steeds vaker de specialisten als kennisambassadeur naar voren treden. Zij zullen zo een actievere rol gaan spelen als aanvulling op de communicatieafdeling.

Nu op Twitter