>>Hoe laat je een PR-stunt voor je werken?

Hoe laat je een PR-stunt voor je werken?

10-11-2015 | Algemeen

Hoe laat je een PR-stunt voor je werken?

Er is veel ophef over een PR-stunt van de FNV. FNV lanceerde een restaurant zonder personeel: Foodsy. Na landelijke media-aandacht bleek het restaurant niet echt; het was een stunt van FNV. De reden? Media hadden anders geen interesse in hun boodschap. Dus werd deze stunt – inclusief echt restaurant, een door een topkok bedacht menu en een echte website – opgetuigd. Toen het een stunt bleek waren sommige media not amused. Zij voelen zich voor de gek gehouden. Dus barst de discussie los: hoe ver je mag gaan met een PR-stunt?

In een poll op communicatie online geven de meeste bezoekers aan dat een stunt moet mogen, zolang je er niemand echt kwaad mee doet. Blijkbaar vindt PR-adviserend Nederland dat ook deze stunt niemand echt kwaad doet. Maar is dat wel zo? Ik kijk er toch anders tegenaan. Volgens mij richt deze stunt wel degelijk schade aan. Bij de klant welteverstaan. En dat moet je altijd voorkomen als bureau.

Gaat advertentiewaarde boven relatiebeheer? 

Ja, de klant heeft veel media-aandacht gehad. Landelijk berichtten de media over Foods. En inderdaad, toen het niet waar bleek werd ook FNV genoemd. Het bureau zal trots zijn: de behaalde advertentiewaarde van de PR-stunt is ongetwijfeld huizenhoog.

Als ik FNV was, zou ik meer geïnteresseerd zijn in het sentiment: hoe heeft deze actie bijgedragen aan het imago van FNV (en aan het begrip van de boodschap)? En hoe heeft het de relatie met belangrijke journalisten beïnvloed? Met name dat laatste kan wel eens tegen gaan vallen. Daar waar de aanleiding voor de stunt te vinden was in het feit dat ‘journalisten geen aandacht aan FNV wilden besteden’, zullen diezelfde journalisten FNV de volgende keer misschien niet eens meer serieus nemen. Ze zijn nu namelijk voorgelogen. Voor gek gezet. Voor het karretje gespannen. Lachen zeg! Ja, inderdaad. Totdat je diezelfde journalisten weer nodig hebt voor een serieuze boodschap. Succes met het herstellen van de relatie!

Een goede PR-stunt liegt niet

Een goede PR-stunt trekt de aandacht. Onderstreept jouw boodschap. Maar helpt ook op de lange termijn. PR-stunts waarmee je bewust jouw relaties voor de gek houdt, passen vaak niet in dat plaatje. Of je moet heel zeker zijn dat de journalisten (of bloggers, vloggers, instagrammers, etc) de grap wel kunnen waarderen. Wees daar dan echt heel zeker van. Bij twijfel? Niet doen!

Wat is dan een goede PR-stunt? Een stunt waarmee je wel de aandacht trekt, vaak op een ludieke manier, zonder een belangrijke relatie echt voor de gek te houden. Voorbeelden van slechte stunts zijn er genoeg. In Australie ging het bijvoorbeeld mis toen een tikkende kluis te serieus werd opgevat door het publiek. Mercedes ging ook eens te ver en onderschatte onlangs de veiligheidsrisico’s van een PR-stunt. In dit artikel staan goede en minder goede stunts door elkaar. Een goede stunt is opvallend, vaak in het openbaar. Het verrast, maar liegt niet. En natuurlijk is het niet onveilig. Bijvoorbeeld de Glamour Stilettorun. De dode vis-actie. De geslaagde viral van Esteon. Zo zijn er wel meer. Natuurlijk zijn er een aantal die op het randje balanceren. Je zou kunnen zeggen dat Zeeman op Fashion Week ook mensen voorliegt. Zeeman showde echte kleding (verkrijgbaar in de winkels) van een echte designer. Misschien wel het belangrijkste: Zeeman wist heel goed dat hun doelgroep niet op Fashion Week aanwezig was. Hebben ze dus mensen op het verkeerde been gezet? Jazeker. Maar eerlijk is eerlijk, Zeeman hoeft geen langdurige relatie aan te gaan met echte fashion journalisten. Dus is het minder erg als de actie daar de relatie een beetje frustreert.

Daar zit de crux: denk bij elke stunt na wat je doel is en welk probleem je ermee wilt oplossen. Ga daarna meteen na welke doelgroep je wilt bereiken, wie je aan je merk of bedrijf wilt binden en wie niet perse. Heb je dit eenmaal helder, dan weet je ook wanneer een stunt te ver gaat en wanneer je nog net aan de goede kant van de lijn opereert. PR is soms de grenzen opzoeken. Maar altijd met een doel. En een PR-stunt mag – en kan – nooit het doel zijn.

Nu op Twitter