>>De zin en onzin van branche-ervaring

De zin en onzin van branche-ervaring

20-04-2018 | Algemeen

De zin en onzin van branche-ervaring Eerder schreef ik al over een goede bureaupitch. Een van de eerste stappen in een pitchproces is de Request for Information (RFI). In deze RFI vragen bedrijven vaak feiten en cijfers die hen helpen een shortlist van bureaus te maken. Sommige vragen zijn heel belangrijk, bij anderen durf ik wel mijn vraagtekens te zetten. Neem nu de vraag naar aantal jaren ervaring in de branche. Zodra we die vraag zien staan weten we eigenlijk al hoe groot onze kans is om op de shortlist te komen. Want al bestaat ons bureau slechts drie jaar, zelf heb ik bijvoorbeeld meer dan 15 jaar ervaring in de IT-branche. Pitchen we mee voor een bedrijf in de IT-sector, dan maken we dus een goede kans om door te mogen naar de volgende ronde waarin we onze kennis en kwaliteit van werk kunnen laten zien. Is de uitvraag echter uit - bijvoorbeeld - de automotive-hoek, dan zijn de kaarten anders geschud. In die branche zijn wij nog maar een paar jaar actief. Met mooie resultaten, dat wel. Pitchen we mee voor een klant uit de automotive-sector, dan is de kans toch groter dat wij niet op de shortlist terechtkomen. Er zijn bureaus die vele jaren meer ervaring hebben in die branche en daar kunnen wij - op papier, in een RFI - niet tegenop. Maar hoe belangrijk is die ‘ervaringseis’ eigenlijk? 

Ook in vacatures staat het vaak: ‘Heb je (duizend jaar) ervaring in onze branche?’. Zeker bij overheden zie je het terug. Dan wordt er gevraagd naar zoveel jaar ervaring in de publieke sector. Waarom hangen we toch zo aan branche-ervaring? 

Niet altijd een voordeel

Natuurlijk is het soms wel noodzakelijk, of op zijn minst handig: als je de journalisten uit de branche al goed kent bijvoorbeeld, weet met welke stakeholders een organisatie te maken heeft of hoe de politieke verhoudingen zijn. Dit is cruciale informatie die je nodig hebt voor het uitoefenen van je vak. Maar soms is het ook informatie dat je snel eigen kunt maken. Een goede PR-adviseur kan zich snel inlezen en overziet het speelveld snel. Ook kan hij snel contact leggen met de juiste stakeholders, journalisten en analisten. Niet perse omdat hij ze al kent, maar omdat hij snel kan inschatten wat ze nodig hebben. 

Soms is het juist erg waardevol om iemand die ‘branchevreemd’ is in huis te halen. Die persoon neemt vaak nieuwe inzichten en ervaring mee, waar jij je voordeel mee kunt doen. Soms is dat juist een ‘asset’: zo kun je leren van andere branches en blijf je jouw eigen organisatie (en afdeling) uitdagen om creatief en kritisch te blijven nadenken. Haal je iemand in huis die al jaren in dezelfde branche werkt, dan zal die persoon sneller dezelfde opvattingen hebben ‘omdat dat nu eenmaal in de branche zo werkt’. 

Durf te leren

Sommige klanten kiezen om deze reden bewust voor ons: we werken voor verschillende sectoren en houden onszelf - en onze klanten - daarom scherp. We stellen gangbare procedures graag ter discussie en kijken of we iets van andere branches kunnen leren. Die durf om te leren levert altijd wel iets op!

Zelf doen we het overigens ook graag: leren van andere branches. Daarom komen we altijd graag in gesprek met andere bureaus en bedrijven die gewoon eens vrijblijvend willen sparren en kennis willen uitwisselen. Daar leren we beiden van!

Nu op Twitter