>>Communicatie en inspiratie

Communicatie en inspiratie

09-08-2018 | Algemeen

Communicatie en inspiratie

De afgelopen weken deelden Mirjam en Robin hun ‘zomerboeken’ al. Ook ik vond tijdens de vakantie eindelijk weer tijd om in de boeken te duiken. Heerlijk! Bij mij vind je een combinatie van inspiratie en communicatie op de boekenlijst. 

Bijblijven, ontwikkelen en nieuwe inzichten opdoen. Dat is wat ik zoek als het gaat om ‘vakliteratuur’. Daarom ging ‘De psychologie van communicatie’ met mij mee op vakantie. In dit boek gaan de auteurs (Gonda Duivenvoorde en Gerard Mossinkhof) in op het verschil tussen intentionele communicatie en effectcommunicatie. Een belangrijk verschil om eens goed te belichten, want onbewust bedrijven veel vakbroeders en -zusters intentionele communicatie, met het idee dat zij daarmee het gewenste effect zullen bereiken. Ook ik heb mij daar weleens schuldig aan gemaakt. De auteurs leggen in het boek helder uit wat de verschillen zijn, welke kenmerken intentionele en effectcommunicatie hebben en waarom je jezelf bewust moet zijn van het effect van beide. De doorgewinterde communicatieprofessional zal in dit boek niet veel nieuwe strategieën en tactieken vinden, maar krijgt wel een spiegel voorgehouden. Dat alleen al is de moeite van het lezen waard! 

Op het gebied van inspiratie koos ik ‘De Obama-factor’ van Luc Cipers. Naast communicatieadviseur ben ik tegenwoordig ook ondernemer, werkgever en zakenpartner. Dit vergt nieuwe competenties. ‘De Obama factor’ gaat in op een aantal van deze competenties. Het boek geeft handvatten om zelf de competenties voor charismatisch leiderschap te ontwikkelen. Zonder te preken, inspireert het boek om jezelf te ontwikkelen op het vlak van leiderschap, presentatie en (persoonlijke) communicatie. Ik haal er veel inspiratie en wat handige voorbeelden uit, die mij hopelijk helpen een betere teamleider en inspirator te worden. 

Ik deel de komende tijd wat inzichten via #sunseastory op instagram en twitter en lees daar ook graag jouw boekentips. Deel je die met ons? 

Nu op Twitter

Inmiddels kijkt ruim 88% van de Nederlanders naar online video’s. Het is daarom niet gek dat de meeste bedrijven ge… twitter.com/i/web/status/1…

Het effect van PR meet je niet door de toon van de uiting of het bereik te meten, maar door o.a. attitude gedegen t… twitter.com/i/web/status/1…