>>PR-bureau of agile agency?

PR-bureau of agile agency?

16-10-2018 | Algemeen

PR-bureau of agile agency?

Toen ik DOK30 Communicatie begon, was de structuur van het bureau al snel helder. Een account team moest bestaan uit mensen met verschillende soorten ervaring en van verschillende niveaus en een aantal specialisten die we projectmatig bij de klantvraag konden betrekken. Naast de opbouw van het team vond ik het ook belangrijk dat we zo transparant mogelijk werkten en zoveel mogelijk aansloten op de werkwijze van de klant. Dat betekent dat we rapportages bijvoorbeeld niet alleen erg transparant opzetten, maar ook aanpassen op de interne processen van de klant. Toen Mirjam en later Robin bij DOK30 begonnen, pasten we gaandeweg onze werkwijze aan. Zij namen weer nieuwe inzichten mee van andere bureaus en bedrijven en daar waar wij onze werkwijze konden verbeteren deden wij dat graag.

Scrum in communicatie?
Nu is de tijd voor een volgende stap. In de wereld van communicatie wordt al tijden gesproken over ‘scrum voor communicatie’ en ‘agile werken’. Van origine ontstaan als projectmethodiek voor productontwikkeling (veelal in de IT-sector), zagen wij wel veel overeenkomsten met ons vak. Het is dynamisch, geeft inzicht over (en voor) het hele team, maakt het mogelijk snel te kunnen schakelen en houdt tegelijkertijd ook de lijn in het project. De snelheid, transparantie, het werken met sprints en het kort op de bal spelen past perfect bij PR, zou je denken. Toch zijn er ook wat uitdagingen. Want hoe pas je ‘Agile’ werken en ‘Scrum’ toe in een klein PR-bureau, waar de mensen uit het team aan verschillende klanten (en nog meer verschillende projecten) tegelijkertijd werken? Hoe ga je om met de verschillende (gescheiden) rollen binnen scrum, als iedereen binnen het bedrijf actief voor onze klanten werkt?

Toch zien we veel meer voordelen dan nadelen van deze manier van werken. We zochten de coaching van een scrum master en legden onze wensen en uitdagingen aan hem voor. Ik kan je vertellen: het leverde mooie gesprekken op. Met als conclusie: Agile werken (en scrum) heeft veel voordelen voor ons als bureau, maar zeker ook voor onze klanten.

Agile agency
We hebben dus besloten onze tocht naar het worden van een echt ‘agile agency’ voort te zetten. Gaandeweg komen we ongetwijfeld nog de nodige hindernissen tegen. We bevinden ons tenslotte op nog niet eerder begane wegen. Maar samen met de nodige specialisten lossen we ook dat wel op. Lekker ‘agile’ toch?

De volgende stap
De komende tijd zullen we regelmatig over onze tocht naar een ‘agile agency’ bloggen. Ieder vanuit zijn of haar eigen perspectief. En daar blijft het niet bij. Want kennis delen is ook zoiets waar wij sterk in geloven. Dus zullen we ook kennissessies met vakgenoten organiseren over onze  ervaringen, opgedane inzichten en mogelijke volgende stappen. Neem dus gerust contact met ons op als je meer wilt weten over hoe wij agile werken inzetten als PR-bureau! 

Nu op Twitter

Inmiddels kijkt ruim 88% van de Nederlanders naar online video’s. Het is daarom niet gek dat de meeste bedrijven ge… twitter.com/i/web/status/1…

Het effect van PR meet je niet door de toon van de uiting of het bereik te meten, maar door o.a. attitude gedegen t… twitter.com/i/web/status/1…