>>Wie is Toon?

Wie is Toon?

04-04-2016 | Algemeen

Wie is Toon?

Af en toe stuit je op een pareltje van een campagne. Een campagne die de tongen los maakt, de juiste snaar weet te raken, creatief is en ongelooflijk effectief blijkt te zijn. Veel van deze vragen kunnen we nog niet beantwoorden over Toon, maar dat hij de tongen los maakt is zeker. Opeens staat half bekend Nederland op de foto met ene Toon en deze jongen regeert sindsdien Instagram - en inmiddels het internet -. Een nogal sullige jongen die ongemakkelijk in de camera kijkt, dromerig wegloopt of duidelijk niet op zijn gemak is naast al die bekende koppen. Af en toe zien we een logo in beeld met daarop TOON. Wat is dit? Vele volgers praten erover: wie is deze jongen? Wat doet hij met al deze idolen op de foto? 

Inmiddels heeft de verbazing ook de 'reguliere' media bereikt. Zoals bijvoorbeeld de Telegraaf. Op social media speculeert iedereen volop: is het een campagne om aandacht te vragen voor autisme? Een stunt van Eneco om de slimme thermostaat 'TOON' weer eens op de kaart te zetten? Of zit er toch iets anders achter? De tijd zal het leren. Tot nu toe is de campagne in ieder geval mooi uitgevoerd. De bedenkers maken slim gebruik van de kracht van social media en Bekende Nederlanders. Een gouden combinatie, in ieder geval als het gaat om het trekken van aandacht. 

Die aandacht is er. Nu is het afwachten voor welk merk Toon daadwerkelijk campagne voert en of al die aandacht slim kan worden omgezet in een effectieve communicatieboodschap. Want uiteindelijk draait het daarom: dat mensen ook weten waarvoor de aandacht is. Dan zal ook blijken of de aandacht passend was bij het merk en bij het doel van de campagne. De eerste slag is geslagen, de eerste punten zijn gescoord. Ik houd #Toon zeker in de gaten en hoop dat fase 2 van de campagne minstens zo goed is uitgevoerd als de eerste en dat alle puzzelstukjes uiteindelijk heel mooi in elkaar vallen! 

Kijk je mee? 

UPDATE: Het mysterie is opgelost. Toon blijkt een karakter te zijn van een nieuwe serie op KPN TV, zo berichtte de Telegraaf. En nu blijkt dat de stunt ook heel goed past bij het verhaal: in de serie is Toon een ietwat sukkelige jongen die volkomen onverwacht beroemd wordt. Leuke campagne dus, passend bij het product! 

Nu op Twitter