>>Social media posts - niet te veel graag!

Social media posts - niet te veel graag!

15-08-2015 | Algemeen

Social media posts - niet te veel graag!

Laatst kreeg ik een plan voor een bevriende ondernemer onder ogen. Hij worstelde met de inzet van social media voor zijn bedrijf en had een plan daarvoor ontvangen, maar hij vroeg zich toch af of dit nu de beste manier was. Ik bekeek het voorstel en begreep zijn twijfel meteen. Het voorstel was om maar liefst 60 (!) posts per maand te plaatsen - en dan het liefst nog op alle social media die er zijn. Inderdaad, als je maar genoeg met hagel om je heen schiet raak je vast wel eens iemand. Maar of je hiermee structureel werkt aan een blijvende relatie met je volgers? Ik durf het te betwijfelen.

Maar wat is dan wel de 'ideale' frequentie om berichten te posten? Laat ik vooropstellen dat die vraag afhangt van de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt, het type product/dienst en de mate van engagement dat je ambieert. En vergeet de unieke content niet!

Frequentie afhankelijk van volgers

Er zijn talloze onderzoeken te vinden over de ideale 'post-frequentie'. Zo heeft HubSpot onlangs onderzocht dat er een correlatie is tussen het aantal volgers dat je op Facebook hebt en de effectiviteit van het aantal posts dat je doet. Hieruit blijkt dat voor de meeste organisaties een frequentie van 1 tot 5 posts per week ruim voldoende is. Zolang je geen Coca Cola heet en duizenden volgers hebt tenminste.

FB_posts-volgens HubSpot

Post ook weer niet te weinig, want een goede stroom aan (relevante) berichten zorgt er wel voor dat je top-of-mind blijft bij je volgers. Bovendien helpt het je ranking en zichtbaarheid te verbeteren. In de praktijk is het goed om te proberen 3 a 4 posts per week (gemiddeld) te plaatsen voor een ideale mix tussen kwaliteit en zichtbaarheid.

Contentkalender

Hoe vul je die 3 a 4 posts per week? Door te zorgen dat je doelgericht te werk gaat. Maak een contentkalender met planbare, relevante en interessante content. Bijvoorbeeld kennis die je wilt delen, of nieuws uit de organisatie. Maar let op! Veel organisaties - zeker het MKB - stappen in de zendvalkuil. Zij posten alsof het een lieve lust is alles wat ze kunnen bedenken over het eigen bedrijf, de eigen visie, etc. Na een tijd zien ze dat de conversie en engagement achteruit gaat en laten met een diepe zucht social media voortaan achterwege. Zonde! Social media is social, het is belangrijk om dat in elk contentplan te blijven beseffen. Ga dus niet alleen maar zenden, maar houd in de contentkalender voldoende ruimte voor posts van anderen, over anderen, of over je persoonlijke belevingswereld. Op deze manier leren jouw volgers jou, je organisatie en jullie belevingswereld echt kennen. En dat creëert binding.

In een volgend blogbericht zal ik ingaan op de ideale contentverhouding: bedrijfsmatig, marktgericht en social sharing.

Nu op Twitter