>>Social media BSS (be social stupid!)

Social media BSS (be social stupid!)

10-09-2015 | Algemeen

Social media BSS (be social stupid!)

In een vorig blog schreef ik al over de ideale frequentie voor social media berichten. Maar als je dan de juiste frequentie te pakken hebt, waar gaan die berichten dan over?

Bij het uitblijven van voldoende (goed uitgevoerd) onderzoek naar de effectiviteit van bepaalde berichten op social media, blijft het grotendeels een geval van ‘trial and error’. Leer ook van de grote organisaties met een goede social strategie: KLM bijvoorbeeld. Als je goed kijkt naar wat merken succesvol maakt op social media, zal je al snel opvallen dat deze merken niet zo vaak over hun eigen product praten. En daar zit de crux: sterke social merken zijn vooral dat: social. Ze durven zichzelf te laten zien, gevat te reageren en weet wat hun doelgroep bezighoudt. En als jouw doelgroep bestaat uit Nederlanders doet een gezonde dosis humor wonderen. Nederlanders houden van grappen en gevatte opmerkingen. Maar niet zozeer van het keihard pushen van producten.

Tegelijkertijd zie je bij veel bedrijven juist nog die ‘push-mentaliteit’. Niet doen! Als je eenmaal de neiging tot dit zendgedrag kunt onderdrukken is het tijd om een contentkalender te maken: welke berichten ga je plaatsen?

Zo’n contentkalender is goed te verdelen in actuele content en planbare content. Door deze verdeling houd je het ook behapbaar: tenslotte heeft niet iedereen een hele afdeling tot zijn beschikking.

Ideale verhouding

Er zijn wel modellen beschikbaar voor de ideale verhouding van berichten over het eigen bedrijf en meer ‘sociale’ berichten. Let wel, dit zijn richtlijnen en absoluut geen harde regels!

5-3-2-regel

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze richtlijn. Ontwikkeld door T.A. McCann (oprichter van onder andere RivalIQ.com), gaat deze richtlijn uit van het ‘social concept’: geef anderen ook een platform, praat over jezelf en laat je persoonlijke belevingswereld zien.

Deze richtlijn gaat uit van de volgende verdeling, gemiddeld verdeeld over elke 10 berichten die je plaatst:

  • 5 posts met content van anderen
  • 3 posts met eigen, originele content
  • 2 posts met persoonlijke content

Door deze verdeling neem je actief een plaats in in het netwerk van anderen en laat je jezelf (en jouw bedrijf) op een meer persoonlijke manier zien. Dit maakt het makkelijker voor volgers om zich te identificeren met jouw bedrijf.

The Golden Ratio

Deze richtlijn gaat uit van ‘zo min mogelijk over jezelf praten’. Door veel te delen van anderen en te praten over dingen die jou (en jouw bedrijf) bezighouden, neem je vanzelf een plaats in in het netwerk van jouw doelgroep. De keren dat je over jezelf spreekt, doe je dat met een actie: ‘call to action’. Ook hiermee richt je jezelf op het verbinden en activeren van jouw volgers.

De golden ratio, ontwikkeld door Rallyverse.com bestaat uit:

  • 30% owned (eigen, unieke content)
  • 60% curated (content van anderen, inclusief jouw visie, mening, reactie, etc)
  • 10% commercieel (commercieel inclusief een call to action)

Met deze richtlijnen kun je een mooie contentkalender vullen. Hoe scherp of grappig je uit de hoek wil komen, ligt aan jou. Wat past bij jouw bedrijf? En bij jouw doelgroep? Consumentenmerken uiten zich vaak gevatter dan business-to-businessmerken. Maar bovenal: je moet het ook vol kunnen houden.

Dus: probeer wat voor jou het beste werkt, gebruik deze richtlijnen als leidraad en blijf bijsturen. Want ook de inhoud stel je op een social manier samen: waar goed op wordt gereageerd herhaal je, andere onderwerpen niet.

Succes!

Nu op Twitter