>>Reclame via Facebook messenger?

Reclame via Facebook messenger?

20-02-2017 | Algemeen

Reclame via Facebook messenger?

Facebook start binnenkort met reclame binnen Facebook messenger. De reclames worden duidelijk getarget en gekoppeld aan het profiel van de gebruiker: in eerste instantie zul je alleen reclames zien van bedrijven waarmee je via social media al contact hebt gehad. Zo voorkomt Facebook dat gebruikers totaal irrelevante reclames te zien krijgen en de irritatie over deze commerciele stap van het platform stijgt. De reclames zijn bovendien niet binnen bestaande chats te zien. Ook die keuze lijkt te zijn gemaakt om te voorkomen dat de reclame ‘inbreekt’ in persoonlijke gesprekken; iets wat door de gebruiker als erg irritant kan worden ervaren. Om ervoor te zorgen dat bedrijven straks voldoende 'volgers' hebben die ze mogen benaderen op messenger, heeft Facebook in alle stilte al een speciale 'volg ons op messenger'-URL gelanceerd voor bedrijven. Gebruikers die op die URL klikken, kunnen via messenger nu al in contact treden met het bedrijf van hun keuze. Omdat er al contact is geweest, mag dat bedrijf straks de gebruiker ook advertenties tonen binnen het messenger-platform. Bedrijven doen er dus goed aan om nu al actief te bouwen aan een bestand met volgers op messenger.

Hoe deze stap van Facebook zich zal ontwikkelen en welke impact dit heeft op de social en online strategieën van organisaties, zal de tijd leren. 

Relevantie is key

Een groot voordeel van het plan is dat Facebook duidelijk erkent dat gebruikers dit soort chatapplicaties (zoals messenger) met name gebruiken om gesprekken te voeren buiten het publieke domein. Een chat voelt prive, daar horen reclames niet zomaar thuis. Consumenten zijn er inmiddels wel aan gewend dat ze op publieke platformen overspoeld worden met commerciele uitingen: gesponsorde posts, bannering, etc. Prima. Maar ongevraagd in je prive-domein benaderd worden met een commerciële boodschap? Dan moet die boodschap wel heel relevant zijn! 

Dat heeft Facebook goed begrepen. Door alleen relevante boodschappen te tonen en er bovendien een soort opt-in regel voor te gebruiken, houden zij een natuurlijke scheiding tussen commercie en prive in stand. Daarom zou dit nog best wel eens kunnen werken. 

Commerciële uitingen via messenger?

Hoe anders is het met de vele bedrijven die op eigen houtje hun volgers dm-berichten sturen met een commerciële boodschap. Al dan niet verpakt in een (slecht) persoonlijk verhaal: “ik heb dit en dit product ontdekt, is dat ook wat voor jou?”

De gestage groei van dit soort berichten laat de wens van organisaties om hun doelgroep direct te bereiken duidelijk zien. Zeker in een tijd waarin content explosief groeit is het steeds moeilijker om op te vallen (en aandacht te krijgen). Ze vergeten echter een belangrijk punt: elke communicatie naar jouw doelgroep moet relevant zijn! Zonder relevantie geen succes. Dan is het geen communicatie, maar zielloos roeptoeteren. En dat is altijd zonde van de tijd. 

 

 

afbeelding: William Iven via Unsplash

Nu op Twitter