>>Een PR-bureau selecteren: klikt het? 

Een PR-bureau selecteren: klikt het? 

14-08-2017 | Algemeen

Een PR-bureau selecteren: klikt het? 

De laatste tijd worden wij regelmatig uitgenodigd voor zogeheten ‘pitches’. Heerlijk, want we denken graag mee over nieuwe plannen. En we staan vaak al te trappelen ons voorstel te mogen presenteren. 

Tegelijkertijd vind ik het bijna altijd jammer als we dan de briefing krijgen. Een standaard format, de vraag om een concrete campagne uit te werken. Met vervolgens de uitnodiging om het idee te komen presenteren. Leuk om te doen, maar ik mis vaak een eerdere stap in het proces. 

Veel goede PR-bureaus
 Ja, natuurlijk selecteer je een bureau op basis van kennis en kunde. Je wilt natuurlijk wel een bureau dat zich blijft ontwikkelen, de markt begrijpt, bewijsbaar resultaat heeft behaald en op niveau meedenkt. In Nederland zijn verschillende bureaus te vinden die echt allemaal goed zijn in hun werk. Vaak met een eigen signatuur, maar de een doet zeker niet onder voor de ander. 

Bevat de pitch alleen een selectie op het werk en het voorstel voor de campagne, dan is het soms behoorlijk lastig een keuze te maken. 

PR is mensenwerk
 In het pitchproces mis ik vaak een eerste stap voordat de uit te werken case in de mailbox belandt: de persoonlijke kennismaking. Waarom is dat? Omdat zo’n kennismaking veel extra tijd kost? Dat lijkt misschien wel zo, maar het kan zowel jou als de bureaus heel veel onnodige tijd schelen.

Het is heel simpel. Het geselecteerde bureau gaat uiteindelijk namens jou en jouw organisatie aan de slag. Dat moet wel goed voelen. Bedenk daarom goed van te voren welke relatie jij met jouw bureau wilt: zoek je een bureau dat zich echt als leverancier gedraagt, of zoek je liever een bureau dat voelt als onderdeel van de communicatieafdeling? Kortom: bedenk voor jezelf wat jij zoekt. Ben je meer hiërarchisch ingesteld, of vraagt de opdracht daarom? Dan is een meer zakelijk bureau waarschijnlijk een betere match. Zoek je een sparringpartner, waar je regelmatig mee kunt overleggen en je zorgen of enthousiasme kunt delen, open kunt brainstormen en creatieve sessies kunt beleggen? Waarmee je het gevoel hebt samen ten strijde te trekken? Dan past een meer bureau met meer losse, persoonlijke stijl waarschijnlijk beter bij je. 

Door in eerste instantie te selecteren op persoonlijke klik, wordt de shortlist waarschijnlijk meteen een stuk korter. En dat scheelt presentaties! Voeg dus zeker een informele kennismaking toe aan het pitchproces. Daar wordt de eindselectie alleen maar beter van. Bovendien zorgt het ervoor dat bureaus die niet bij jouw gewenste stijl passen, ook geen dagen moeten spenderen aan het voorbereiden van een goede presentatie. 

Oh, een laatste tip: Als je die kennismakingsronde wel toevoegt, sta er dan wel op dat je het toekomstige account team ontmoet. Soms sturen bureaus speciale pitchteams, maar gaan uiteindelijk andere adviseurs op 'jouw account' werken. Wel belangrijk om op te letten als je op de persoonlijke klik let! 

Nu op Twitter

RT @ScienceforPR: Science’s Next Frontier? It’s Civic Engagement - The Governance Lab @ NYU paper.li/ScienceforPR/1…

#PR is meer dan #publiciteit. Een inkopper natuurlijk, maar nog steeds nodig om (regelmatig) te melden! prdaily.com/Main/Articles/…