>>De ingrediënten van een goede PR-stunt

De ingrediënten van een goede PR-stunt

20-01-2017 | Algemeen

De ingrediënten van een goede PR-stunt

Zoals in het vorige blog al duidelijk werd: niet elke stunt is een goede PR-stunt. Waar ging het mis bij het LAKS en vooral: waar moet een goede PR-stunt aan voldoen? We zetten de belangrijkste regels op een rijtje. 

1. De PR-stunt dient een doel
Een PR-stunt opzetten om alleen maar media-aandacht te krijgen, is gedoemd te mislukken. Misschien haal je die honderden berichten en items wel, maar wat levert het uiteindelijk op? Een goede stunt begint dan ook bij het formuleren van een heldere communicatiedoelstelling.

2. De PR-stunt past bij het merk
Gaat het om naamsbekendheid? Kies dan een PR-stunt die niet alleen de naam bekend maakt, maar ook bij het merk past. In het geval van het LAKS zat dat nog wel goed; zij staan bekend om bijzondere acties dus een PR-stunt ‘op het randje’ past nog wel bij de organisatie.

3. De PR-stunt mag de boodschap niet overschaduwen
In het voorbeeld van het LAKS was de stunt zelf uiteindelijk opvallender en meer nieuwswaardig dan de boodschap, namelijk dat het beleid op onderwijs moet worden aangepast. Die boodschap is uiteindelijk door de stunt zelf naar de achtergrond gedrukt. Een belangrijke les: een PR-stunt is nooit een doel op zich! Beoordeel dus altijd of de stunt zelf niet nieuwswaardige is dan de boodschap die je ermee wilt overbrengen.

4. Likeability scoort!
Een PR-stunt trekt de aandacht. Maar een PR-stunt die inspeelt op de emotie scoort het beste. Uiteindelijk is de media-aandacht niet het doel, maar wil je met een goede PR-stunt jouw publiek bereiken. En dat lukt sneller als je niet alleen aandacht trekt, maar ook inspeelt op de emotie van jouw doelgroepen. Een PR-stunt leent zich bovendien erg goed voor het creëren van een gevoel bij een merk of organisatie. Zet je een stunt in die op een positieve manier opvalt, dan werk je direct aan de ‘likeability’ van jouw merk. Ik laat je zelf maar beoordelen hoe de stunt van het LAKS scoorde op dit punt. 

5. Lieg nooit. Echt. Nooit.
Vaak zie je dat bij PR-stunts de grenzen worden opgezocht. Eerder organiseerde de Staatsloterij al een PR-stunt over een schatkist. Een duikteam zou een schatkist hebben gevonden in de Flevoplas, zo was het bericht. Ook dit nieuws was niet waar, maar er is een belangrijk verschil met de LAKS-stunt: LAKS bracht het nieuws zelf naar buiten en gebruikte de eigen directie en woordvoerder (voorzitter Sven Annen) om het neonieuws te brengen. Deze loog bovendien glashard op de vraag of het een stunt betrof. Nee, zei Annen op Radio 1. Het LAKS wilde echt de politiek in. 

De Staatsloterij daarentegen bleef zelf volledig in de luwte. Het duikteam bracht het nieuws naar buiten en deed zelfs de woordvoering. Dat hier en daar hints naar de Staatsloterij waren verstopt (de kist kwam uit het jaar 1726, hetzelfde jaar waarin de Staatsloterij werd opgericht) viel niemand op. Was dit wel gebeurd, dan is te verwachten dat de Staatsloterij de hoax netjes had bekend. Van liegen was dus geen sprake. Dit is belangrijk, want je wilt dat journalisten je altijd durven te bellen voor commentaar. Dat zij erop kunnen vertrouwen dat ze eerlijk antwoord krijgen. Die vertrouwensrelatie is de basis van PR. Zonder vertrouwen geen PR.

Nu op Twitter

RT @ScienceforPR: Science’s Next Frontier? It’s Civic Engagement - The Governance Lab @ NYU paper.li/ScienceforPR/1…

#PR is meer dan #publiciteit. Een inkopper natuurlijk, maar nog steeds nodig om (regelmatig) te melden! prdaily.com/Main/Articles/…